"Chwil贸wki" na zmienionych zasadach

2016-06-21 14:08:11 / Fr
"Chwil贸wki" na zmienionych zasadach

Jeszcze na pocz膮tku 2016 roku polskie firmy po偶yczkowe funkcjonowa艂y bez umocowania w konkretnym systemie kontrolnym. Dlatego ostatnie lata zaznaczy艂y si臋 w naszym kraju wysypem po偶yczkodawc贸w pozabankowych. Brak okre艣lonego systemu prawnego uniemo偶liwia艂 ewentualne 艣ciganie za d艂ugi firm likwiduj膮cych nagle swoj膮 dzia艂alno艣膰. Od 11 marca 2016 roku na mocy zmienionych przepis贸w (Dziennik Ustaw 2015 r. poz. 1357 z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym) wzros艂a mi臋dzy innymi mo偶liwo艣膰 kontrolowania polskich firm po偶yczkowych przez Komisj臋 Nadzoru finansowego, kt贸ra mo偶e ju偶 teraz monitorowa膰 funkcjonowanie firmy po偶yczkowej.

Nowe przepisy dotycz膮ce firm po偶yczkowych

R贸wnie偶 „chwil贸wki” nie by艂y do 11 marca 2016 roku uregulowane prawnie, zw艂aszcza je艣li idzie o wyb贸r po偶yczkobiorcy. I by temu zapobiec firmy po偶yczkowe musz膮 si臋 teraz wykaza膰 kapita艂em w艂asnym minimalnej wysoko艣ci 200 000 z艂 i te 艣rodki nie mog膮 pochodzi膰 z po偶yczek.

Ustawodawca wprowadzi艂 dosy膰 konkretne „ramy” do dzia艂alno艣ci firm po偶yczkowych, mi臋dzy innymi dotycz膮ce prowizji. Tu warto odr贸偶ni膰 dwa poj臋cia: og贸艂 koszt贸w zwi膮zanych z udzieleniem po偶yczki i koszty udzielenia po偶yczki. Te pierwsze nie mog膮 przekroczy膰 ca艂o艣ci po偶yczki, drugie nie powinny przekroczy膰 jej 25 procent.

Dochodzi do ego zasada, by klient nie m贸g艂 pobra膰 po偶yczki w innej firmie przed up艂ywam 120 dni od pobrania u konkretnego po偶yczkodawcy.

Jak si臋 maj膮 „chwil贸wki”

„Chwil贸wki”, czyli niewielkie po偶yczki (na og贸艂 udzielane w kwotach od 1000 do 3000 tysi臋cy z艂otych). Czas sp艂aty takiej po偶yczki zwykle jest przewidywany na 30 dni.  Ustawodawca przewiduje u maksymaln膮 prowizj臋 25 proc. za udzielenie „chwil贸wki”.  

Zatem przy po偶yczce w wysoko艣ci 1000 z艂otych prowizja wyniesie 250 z艂. Odsetki s膮 ustawowe i powinny wynosi膰 (tak jak jest do tej pory) czterokrotno艣膰 kredytu lombardowego NBP.

Co daj膮 nowe przepisy?

Przede wszystkim prawnie reguluj膮 rynek po偶yczkowy i w ogromnym stopniu eliminuj膮 z rynku oszust贸w. Na pewno w efekcie nowych przepis贸w zniknie wi臋kszo艣膰 po偶yczkowych g艂osze艅 „ze s艂up贸w”, coraz mniej klient贸w nabierze si臋 na fa艂szywych konsultant贸w. Jednocze艣nie klient b臋dzie wybiera艂 mi臋dzy firmami po偶yczkowymi, kt贸re ju偶 ugruntowa艂y si臋 na rynku takich jak Vivus. Zreszt膮, nowe przepisy, wyra藕nie wysz艂y tym firmom na przeciw. Zmniejszy si臋 wyra藕ne szara strefa. Co nie oznacza, 偶e po偶yczkowi hochsztaplerzy znikn膮 b艂yskawicznie, bowiem wiele tu zale偶y od jak najszerszego rozpropagowania najnowszych zmian w ustawie.