Przejazdy kolejowe

Przejazdy kolejowe - Biorąc pod uwagę statystyki wypadków drogowych okazuje się, że przejazdy kolejowe są jednymi z najniebezpieczniejszych miejsc na drodze. Wiąże się to między innymi z dużą różnicą masy i prędkości pomiędzy pojazdami kołowymi, a pojazdami szynowymi.

Zbliżając się do miejsca, w którym tory kolejowe przecinają się z drogą, należy zachować szczególną ostrożność, przez co rozumiemy, że:

  • zbliżajÄ…c siÄ™ do przejazdu kolejowego należy zwolnić oraz wzrokowo i sÅ‚uchowo upewnić siÄ™, że po torach nie zbliża siÄ™ pociÄ…g,
  • w przypadku przejazdów wielotorowych nigdy nie należy wjeżdżać na tory bezpoÅ›rednio po przejechaniu pociÄ…gu, ale zaczekać, aż pociÄ…g odjedzie na takÄ… odlegÅ‚ość, abyÅ›my mogli stwierdzić, czy po innych torach nie poruszajÄ… siÄ™ inne pociÄ…gi,
  • na przejazdach kolejowych należy uważać szczególnie w warunkach ograniczonej widocznoÅ›ci (mgÅ‚a, zawieja Å›nieżna, noc),
  • dojeżdżajÄ…c do przejazdu, należy poruszać siÄ™ z takÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ…, która umożliwi w razie potrzeby zatrzymanie pojazdu przed torami kolejowymi.
Jeżeli przed przejazdem kolejowym widnieje znak pionowy "stop" (B-20), należy zatrzymać pojazd, a następnie upewnić się, czy nie nadjeżdża pojazd szynowy po czym, gdy nie stwierdzimy jego obecności, należy przejechać przez przejazd.



Przepisy kategorycznie zabraniajÄ…:

  • omijania zapór lub półzapór oraz przejeżdżania przez przejazd kolejowy w momencie, gdy zapory lub półzapory sÄ… opuszczone, zostajÄ… opuszczane lub nie zostaÅ‚y do koÅ„ca podniesione.



  • wjeżdżania na przejazd kolejowy w przypadku, gdy po jego drugiej stronie nie ma miejsca na kontynuowanie jazdy.



  • wyprzedzania innych pojazdów przed przejazdem kolejowym i w czasie jego przejeżdżania,
  • omijania innych pojazdów stojÄ…cych przed przejazdem kolejowym i oczekujÄ…cych na przejazd pociÄ…gu, jeżeli manewr ten spowoduje wjechanie na część jezdni przeznaczonÄ… dla przeciwnego kierunku jazdy,
  • zatrzymywania pojazdu na przejeździe kolejowym oraz w odlegÅ‚oÅ›ci mniejszej niż 10 m od przejazdu,
  • postoju pojazdu na, przed i za przejazdem kolejowym, po obu stronach drogi, na odcinku od przejazdu kolejowego do sÅ‚upka wskaźnikowego z jednÄ… kreskÄ….

Jeżeli podczas przejeżdżania przez przejazd kolejowy nastąpi unieruchomienie pojazdu, należy niezwłocznie go stamtąd usunąć. Jeżeli jest to niemożliwe, należy ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.

Powyższe przepisy stosuje się odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe (z tym wyjątkiem, że wyprzedzanie pojazdu na przejeździe tramwajowym i bezpośrednio przed nim jest dozwolone w sytuacji, gdy dotyczy skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany).

W przypadku, gdy przejazd kolejowy nie jest wyposażony w zapory lub półzapory, to przed nim umieszczony jest znak drogowy "krzyż św. Andrzeja przed przejazdem jednotorowym" (G-3) lub "krzyż św. Andrzeja przed przejazdem wielotorowym" (G-4). Znak ten określa miejsce, w którym należy zatrzymać pojazd podczas przejeżdżania pociągu przez przejazd. Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości powyżej 10 metrów, który nie może się poruszać z prędkością powyżej 6 km/h, przed przejazdem przez przejazd musi upewnić się, czy zdąży przejechać zanim nadjedzie pociąg lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.

Przykład:



Animacja pokazuje poprawne zachowanie się kierującego pojazdem, zbliżającego się do przejazdu kolejowego z zaporami.