Podwozie

Wiadomo艣ci og贸lne - W sk艂ad podwozia wchodz膮:
 

  • uk艂ad nap臋dowy,
  • uk艂ad jezdny,
  • uk艂ad kierowniczy,
  • uk艂ad hamulcowy.


G艂贸wnym elementem podwozia jest rama, do kt贸rej montowane s膮 poszczeg贸lne elementy. Podwozie stanowi samodzieln膮 ca艂o艣膰, zdoln膮 w zasadzie do jazdy, ale pozbawion膮 nadwozia. Rozmieszczenie poszczeg贸lnych element贸w podwozia mo偶e by膰 bardzo r贸偶ne i stanowi zasadnicz膮 cech臋 danej konstrukcji. Na przyk艂ad silnik samochodu osobowego mo偶e by膰 umieszczony z przodu lub z ty艂u, a silnik autobusu z przodu, z ty艂u lub pod pod艂og膮. Oto opis poszczeg贸lnych element贸w podwozia przedstawionych na rysunku:

  1. Zderzak przedni.
  2. Zaczepy.
  3. Resor.
  4. Rama.
  5. Wa艂 korbowy.
  6. Sprz臋g艂o.
  7. Skrzynka bieg贸w.
  8. Hamulec postojowy.
  9. Wa艂 nap臋dowy.
  10. Przek艂adnia g艂贸wna.
  11. Most nap臋dowy.
  12. P贸艂o艣.
  13. Mechanizm r贸偶nicowy.
  14. Zaczep tylny.
  15. Zderzak tylny.
  16. Opona.
  17. Tarcza ko艂a.
  18. 艁o偶yska.
  19. Piasta ko艂a.
  20. B臋ben hamulcowy.
  21. Resor.
  22. Dr膮偶ek poprzeczny.
  23. O艣 przednia.
  24. Dolne rami臋 zwrotnicy.
  25. Zwrotnica.
  26. G贸rne rami臋 zwrotnicy i dr膮偶ek pod艂u偶ny.
  27. Ko艂o kierownicy.
  28. Przek艂adnia kierownicy.

Uk艂ad nap臋dowy - Zadaniem uk艂adu nap臋dowego pojazdu jest przekazywanie nap臋du z wa艂u korbowego silnika na  ko艂a samochodu. W zale偶no艣ci od typu pojazdu, uk艂ad nap臋dowy sk艂ada si臋 z:  

  • sprz臋g艂a,
  • skrzynki bieg贸w,
  • wa艂u nap臋dowego,
  • mostu nap臋dowego,
  • skrzynki rozdzielczej.

Sprz臋g艂o - Dzia艂anie sprz臋g艂a umo偶liwia p艂ynne ruszanie pojazdu z miejsca oraz zmian臋 przek艂adni w skrzynce bieg贸w. W momencie, gdy zostan膮 zauwa偶one jakiekolwiek nieprawid艂owo艣ci w dzia艂aniu sprz臋g艂a, nale偶y je usun膮膰. Czynno艣ci kontrolno-obs艂ugowe polegaj膮 g艂贸wnie na regulacji skoku ja艂owego peda艂u. Regulacja ta polega na zmianie d艂ugo艣ci popychacza wide艂ek wy艂膮czaj膮cych sprz臋g艂o. Aby tego dokona膰, nale偶y poluzowa膰 przeciwnakr臋tk臋 zaciskaj膮c膮 ko艅c贸wk臋 popychacza oraz obracaj膮c ko艅c贸wk臋 popychacza ustawi膰 odpowiedni膮 jego d艂ugo艣膰. Je艣li chcemy zmniejszy膰 ja艂owy skok peda艂u sprz臋g艂a, nale偶y wyd艂u偶y膰 popychacz odkr臋caj膮c ko艅c贸wk臋, natomiast w celu zwi臋kszenia skoku ja艂owego peda艂u, nale偶y skr贸ci膰 popychacz, wkr臋caj膮c ko艅c贸wk臋. Po zako艅czeniu regulacji, nale偶y zabezpieczy膰 ko艅c贸wk臋 popychacza przez dokr臋cenie przeciwnakr臋tki. Poniewa偶 brak ja艂owego skoku peda艂u powoduje po艣lizgi tarczy sprz臋g艂a, nie nale偶y go ca艂kowicie likwidowa膰.

Skrzynka bieg贸w - Zadaniem skrzynki bieg贸w w samochodzie jest:  

  • umo偶liwienie jazdy do przodu b膮d藕 do ty艂u,
  • zapewnienie pracy silnika podczas postoju przy w艂膮czonym sprz臋gle,
  • zmiana wielko艣ci si艂y na ko艂ach nap臋dowych samochodu.

Najprostsza skrzynka bieg贸w, to czterostopniowa przek艂adnia z przesuwnymi ko艂ami z臋batymi. R贸偶ne prze艂o偶enia w takiej skrzyni uzyskuje si臋 poprzez zaz臋bienie si臋 ze sob膮 dw贸ch k贸艂 z臋batych o r贸偶nej 艣rednicy. Prze艂o偶enie takie powoduje zwi臋kszenie lub zmniejszenie przenoszonego momentu obrotowego. Samochody mog膮 posiada膰 wi臋ksz膮 ni偶 cztery liczb臋 bieg贸w, lecz zasada dzia艂ania ich skrzynki bieg贸w jest taka sama. Obs艂uga skrzynki bieg贸w sprowadza si臋 do okresowego sprawdzania poziomu oleju i ewentualnej jego wymiany oraz kontroli szczelno艣ci obudowy. Okres, po jakim nale偶y wymienia膰 olej jest podany w instrukcji. Wyciek oleju ze skrzynki bieg贸w mo偶e by膰 spowodowany zu偶yciem uszczelniaczy 艂o偶ysk wa艂k贸w skrzynki. Podczas zaobserwowania jakichkolwiek nieprawid艂owo艣ci w dzia艂aniu skrzynki bieg贸w (np. zgrzytanie, samoczynne wyskakiwanie biegu), nale偶y si臋 uda膰 do stacji obs艂ugi pojazd贸w w celu zlokalizowania i usuni臋cia usterki.

Wa艂 nap臋dowy - S艂u偶y on do przenoszenia momentu obrotowego pomi臋dzy skrzynk膮 bieg贸w lub skrzynk膮 rozdzielcz膮 (opisan膮 dalej) a przek艂adni膮 g艂贸wn膮 mostu nap臋dowego (opisan膮 dalej). W samochodach ci臋偶arowych o du偶ym rozstawie osi stosuje si臋 wa艂 nap臋dowy dzielony. Do 艂膮czenia takich wa艂贸w stosuje si臋 przeguby. Maj膮 one za zadanie przekazywanie ruchu obrotowego pomi臋dzy dwoma wa艂ami. Obs艂uga wa艂u nap臋dowego sprowadza si臋 do smarowania 艂o偶ysk przegub贸w, sprawdzania mocowa艅 przegub贸w, po艂膮cze艅 wielowypustowych i ich os艂on.

Most nap臋dowy - Zadaniem mostu nap臋dowego jest przenoszenie nap臋du z wa艂u nap臋dowego na ko艂a nap臋dzaj膮ce. G艂贸wnymi elementami mostu nap臋dowego s膮: przek艂adnia g艂贸wna, mechanizm r贸偶nicowy i p贸艂osie. Przek艂adnia g艂贸wna ma za zadanie zwi臋kszenie si艂y nap臋dowej i przeniesienie jej z wa艂u nap臋dowego, pod k膮tem 90 stopni na p贸艂osie. Mechanizm r贸偶nicowy rozdziela nap臋d na p贸艂osie tak, aby umo偶liwi膰 obracanie si臋 k贸艂 nap臋dowych z r贸偶n膮 pr臋dko艣ci膮. P贸艂osie przenosz膮 nap臋d z mechanizmu r贸偶nicowego na piasty k贸艂. Obs艂uga mostu nap臋dowego polega na sprawdzaniu szczelno艣ci obudowy, poziomu oleju, okresowej wymianie tego oleju oraz na smarowaniu piast k贸艂.

Skrzynka rozdzielcza - Montowana jest ona w samochodach ci臋偶arowych o du偶ej 艂adowno艣ci oraz w samochodach przeznaczonych do jazdy w trudnych i ci臋偶kich warunkach terenowych. Zadaniem skrzynki rozdzielczej jest rozdzielanie nap臋du na przednie i tylne ko艂a oraz od艂膮czanie nap臋du przedniego. Podczas jazdy po
Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mysql_query() in /funkcje.php:159 Stack trace: #0 /nauka/12_3.php(161): WstawSlownik('S_drog_tward', 'drodze twardej') #1 {main} thrown in /funkcje.php on line 159