Silnik

Wiadomo艣ci og贸lne - T艂okowy silnik spalinowy jest to maszyna, kt贸ra dostarcza energi臋 mechaniczn膮, dzi臋ki spalaniu si臋 wewn膮trz jej cylindr贸w mieszanki paliwowo-powietrznej. Podstawowymi elementami silnika spalinowego s膮:    

  • kad艂ub z g艂owic膮,
  • uk艂ad korbowy,
  • uk艂ad rozrz膮du,
  • uk艂ad smarowania,
  • uk艂ad ch艂odzenia,
  • uk艂ad zasilania,
  • osprz臋t elektryczny.

Aby silnik spalinowy m贸g艂 pracowa膰, nale偶y doprowadzi膰 do wn臋trza cylindra mieszank臋 paliwowo-powietrzn膮, spr臋偶y膰 j膮, zapali膰, a nast臋pnie odprowadzi膰 spaliny na zewn膮trz cylindra. Ssanie mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindra nast臋puje podczas przesuwu t艂oka z po艂o偶enia najwy偶szego (zwrot zewn臋trzny - ZZ) do po艂o偶enia najni偶szego (zwrot wewn臋trzny - ZW). Przesuwaj膮cy si臋 t艂ok powoduje wytworzenie si臋 w cylindrze podci艣nienia, czego skutkiem jest zassanie mieszanki do cylindra poprzez otwarty w tym czasie zaw贸r ss膮cy. Po osi膮gni臋ciu przez t艂ok zwrotu wewn臋trznego (ZW) zaw贸r ss膮cy zostaje zamkni臋ty, natomiast t艂ok przesuwaj膮c si臋 do g贸ry, spr臋偶a mieszank臋. W momencie, gdy t艂ok zbli偶a si臋 do zwrotu zewn臋trznego (ZZ), zostaje wytworzona iskra pomi臋dzy elektrodami 艣wiecy zap艂onowej i mieszanka zostaje zapalona. Podczas spalania si臋 mieszanki powstaj膮 spaliny o wysokiej temperaturze i du偶ym ci艣nieniu, dzi臋ki kt贸remu t艂ok energicznie i z du偶膮 si艂膮 przesuwa si臋 do zwrotu wewn臋trznego (ZW), wykonuj膮c prac臋 mechaniczn膮. Nast臋pnie rozpoczyna si臋 otwarcie zaworu wydechowego i t艂ok przesuwaj膮c si臋 do zwrotu zewn臋trznego (ZZ) wypycha spaliny na zewn膮trz cylindra. Poniewa偶 t艂ok jest po艂膮czony z wa艂em korbowym za po艣rednictwem korbowodu, ka偶dy jego ruch powoduje obr贸t wa艂u korbowego.

Mechanizm rozrz膮du - Zadaniem mechanizmu rozrz膮du w silniku jest doprowadzenie 艣wie偶ej mieszanki lub powietrza do cylindra i opr贸偶nienie go ze spalin. Mechanizm rozrz膮du najcz臋艣ciej usytuowany jest w pobli偶u wa艂u korbowego, kt贸ry go nap臋dza. Wa艂 ten powoduje otwieranie i zamykanie w odpowiednich momentach zawor贸w. Obs艂uga mechanizmu rozrz膮du sprowadza si臋 g艂贸wnie do regulacji luz贸w na zaworach. Luz ten reguluje si臋 za pomoc膮 艣ruby, kt贸ra najcz臋艣ciej jest umieszczona na ko艅cu d藕wigni zaworu. Regulacja luz贸w na zaworach powinna by膰 dokonywana w stacji obs艂ugi. Nowoczesne silniki nie wymagaj膮 regulacji zawor贸w. Zwi臋kszenie g艂o艣no艣ci pracy silnika mo偶e by膰 spowodowane nieprawid艂owym ustawieniem zawor贸w. Natomiast skutkiem nieprawid艂owego ustawienia luz贸w na zaworach jest spadek mocy silnika oraz zwi臋kszony pob贸r paliwa.

Uk艂ad ch艂odzenia - Podczas pracy silnika, wskutek spalania si臋 mieszanki, wydziela si臋 znaczna ilo艣膰 ciep艂a. Skutkiem nadmiernego przegrzewania si臋 silnika jest spadek jego mocy oraz zwi臋kszony pob贸r paliwa. W kra艅cowym przypadku przegrzania mo偶e nast膮pi膰 zatarcie t艂ok贸w, a nawet urwanie korbowodu. Dlatego te偶 w samochodach stosuje si臋 uk艂ad ch艂odzenia. W samochodach stosuje si臋 uk艂ad ch艂odzenia powietrzem (np. fiat 126p) lub uk艂ad ch艂odzenia p艂ynem. Uk艂ad ch艂odzenia p艂ynem odprowadza ciep艂o z silnika za pomoc膮 p艂ynu ch艂odz膮cego. Obs艂uga uk艂adu ch艂odzenia sprowadza si臋 do sprawdzenia poziomu p艂ynu ch艂odz膮cego, szczelno艣ci po艂膮cze艅 przewod贸w oraz naci膮gu paska klinowego nap臋du wiatraka. Poziom p艂ynu ch艂odz膮cego kontroluje si臋 za pomoc膮 podzia艂ki umieszczonej na zbiorniku wyr贸wnawczym cieczy ch艂odz膮cej. Pomiaru poziomu p艂ynu powinno si臋 dokonywa膰 w momencie, gdy silnik
Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mysql_query() in /funkcje.php:159 Stack trace: #0 /nauka/12_1.php(95): WstawSlownik('S_pojazd', 'pojazdu') #1 {main} thrown in /funkcje.php on line 159